Hopp til hovedinnhold
Spørsmål
Boliglån
Åpnet -8 m

Hei, Jeg vurderer å flytte boliglån til Bulder. Når jeg logge inn med bank-id på mobil, så får jeg melding at jeg ikke er nordisk statsborger. Det stemmer. Jeg er Nederlander. Se meldingen: Heisan. Fordi du eller den du eier bolig sammen med ikke er nordisk statsborger klarer vi ikke å opprette deg som kunde elektronisk og da kan du heller ikke flytte lånet ditt til oss. Vi vurderer kontinuerlig om det er mulig å utvide disse landlistene men akkurat nå er det disse reglene som gjelder. Jeg lurer på om dette er ikke i strid med EU/EØS-retten/avtalen?

Hvor er jeg?

I Bulder Bank community du kan stille og svare på spørsmål og dele din erfaring med andre!

Hei Mark

Takk for din henvendelse.

I forhold til spørsmålet ditt, er vår oppfatning at våre rutiner ikke er i strid med EU/EØS-regelverket. Et poeng i denne sammenhengen er at Bulder Bank er en del av Sparebanken Vest, som tilbyr et fullverdig spekter av banktjenester. Det er mulig å bli kunde i Sparebanken Vest ved fysisk oppmøte i et av bankens kontorer og fremvisning av gyldig pass.

Da Bulder Bank startet virksomheten i september 2019, var det kun mulig for norske statsborgere å bli kunde via vår selvbetjente onboardingsprosess. Siden den gang har vi utvidet landlisten til å inkludere nordiske statsborgere bosatt i Norge, som har norsk BankID. Fremover håper vi å kunne utvide ytterligere, men det er vanskelig å si noe om når dette eventuelt vil skje.

Mvh Pål