Hopp til hovedinnhold
Spørsmål
Kort
Stig Nicklas Hansen
Product manager @PayEx
Åpnet -2 y

Har dere planer om å støtte «engangskort»? Altså kort man kan bruke for å gjennomføre betaling i en ny nettbutikk eller tjenester som krever et betalingskort før man i det hele tatt får tilgang til tjenesten. Formålet er å være litt mer anonym samt. At din ekte kortdata ikke kan bli stjelt.

Hvor er jeg?

I Bulder Bank community du kan stille og svare på spørsmål og dele din erfaring med andre!

Takk for din henvendelse, prøver meg på en forklaring. Vårt kort har støtte for det som kalles tokenisering. Det vil si at kortet f.eks. kan legges inn i en klokke og benyttes som et trådløs betalingsmiddel. Kortnummeret som du ser på plastkortet ditt, vil i klokken være et annet og unikt for din klokke, men fremdeles peke mot kontoen som ligger bak kortet. Det samme vil skje om du f.eks. har et abonnement hos Netflix. Det originale kortnummeret ditt benyttes bare for å hente et token, som altså er en annen digital representasjon av kortnummeret. Fordelen med dette, er at plastkortet fornyes hvert tredje år, men du slipper å endre dette hos Netflix siden tokens har en mye lenger varighet. En annen fordel er at tokens ikke kan benyttes om de kommer på avveie. Det er brukerstedene som selv velger å ta i bruk muligheten til å utnytte tokens på denne måten. Foreløpig kan du ikke hente ut og benytte egne tokens ved vanlig netthandel. Vi tror imidlertid at vi etter hvert vil utstede egne virtuelle kort, altså kort uten plastikk, som f.eks. kan benyttes til netthandel i ulike former. Min antakelse er 2020.