Hopp til hovedinnhold
Spørsmål
Sigve Sandvik Lærdal
Privilege Access Manager
Åpnet -2 y

Fint utenpå men gammelt inni? Dere sier at dere bygger fremtidens bank, men er det helt riktig? Har dere i stedet tatt en standard bank og satt på et nytt ytre? Appen til Bulder Bank er fin den, men selve banktjenestene som foregår er jo akkurat de samme som før. Ta for eksempel regningsbetaling. Når en regning blir lagt inn, så tar det opp til tre virkedager før den blir "bokført" og riktig mottaker/kategorisering blir synlig i appen. Burde ikke hele betalingstjenesten være bygget opp fra grunnen og med de mulighetene som ligger i dagens teknologiske løsninger, i stedet for å "pynte brura"? Kontoutskrifter og melding om innbetaling følger jo også en mal som bankene har brukt i "alle år" med en PDF som stort sett ikke kan brukes til noe som helst. Disse dokumentene burde vel være overflødige i en bank som Bulder Bank tar mål av seg til å være? Jeg er kjempefornøyd med appen og funksjonalitet, men stusser litt over at mye ser ut til å være det samme gamle under panseret. Kun pynten utenpå som er nytt.

Hvor er jeg?

I Bulder Bank community du kan stille og svare på spørsmål og dele din erfaring med andre!

Hei @Sigve Sandvik Lærdal236 

Veldig fint spørsmål/kommentar du kommer med - og skal prøve å svare det beste jeg kan. 

De tekniske platforme der finnes til for eksempel betaling er relativt begrenset og leveres vel av Evry og NETS. Disse platforme er noe alle banker i Norge bruker, og vi vil ikke kunne løfte denne teknologiske oppgave alene i å bygge noe helt nytt. Samme med e-faktura og AvtaleGiro som er noe Nets og eier.  Det er er etablert system hvor bankene er kunder hos (samme) leverandører. Men er helt enig at Bank-Norge kunne trenge en mere realtidsbasert teknologi :)

Når det kommer til kontoutskrifter er det et lovkrav at banker skal levere en utskrift på månedsbasis med inngående og utgående saldo. Men enig i at jeg aldrig bruker den til noe - men noen gjør altså (kanskje politikerne?)

I Bulder prøver vi hele tiden å pushe hva som er teknisk muligt ved å bygge infrastruktur rundt de main-stream løsninger som leveres til banker og forbedre den samlede brukeropplevelse, samtidig med vi gjerne vil redefinere produkterne du normalt har i bankene. Derfor kommer der snart mulighet for å ta vare på kvitteringer fra kjøp og andre spareløsninger som endre litt på måten det er muligt å spare fra vanlige banker i dag. Men er glad for du er fornøyd, og vi skal bygge videre, så du ikke kan merke det til slut ;)