Hvordan ser du best, hva pengerne dine er brukt på?
En versjon 1.0 av Pengebruk er på trapperne i Bulder Appen, men vi vil gjerne diskutere med dere, hvordan første versjon skal bli. Kom derfor gjerne med kommentarer til hvordan det kan bli ennå bedre.
Der er planlagt mye gøy ut over pengebruks visningen som gjør det nemmere for deg og planlegge din økonomi ved og se frem i tiden med "Status", grafer og mye annet der stadig er hemmelig.
Men the big question - hva ville dere ha valgt og hvorfor? Hvilke andre funksjonaliteter er vigtig under pengebruk?

Bare å hive seg på her @Christoffer Engström , @Roger Olsen , @Axel Holene 😃
Tenker på valget mellom søyler og tekst så kan det gjerne være opp til brukeren selv? Søylene og teksten har vel hver sin funksjon; søylene viser hva som er mest brukt den aktuelle måneden, mens teksten forteller hva som ble brukt måneden før? Eller tolker jeg bildene feil?
På ellers av funksjonalitet tenker jeg at muligheten til å trykke på de aktuelle kategoriene og faktisk se de transaksjonene den har plassert i den kategorien vil være nyttig - samt muligheten til å flytte transaksjoner mellom kategorier dersom noe er registrert feil.
Riktig, spørsmålet er bare om søjlerne burde brukes til budsjett modus fremfor genrelt.
Underkategorier og flytt at kategori skal bli mulig 👍
Dette ser jo ut som et veldig bra startpunkt!
Jeg ville nok valgt oversikten med fargede søyler. Det er en tydligere visualisering av hvor pengene har gått denne måneden, der jeg antar at en full søyle er 100% av kostnadene så langt denne måneden.
Likevel syntes jeg @Atle Heigre har et godt poeng i forhold til at det kan være greit å se hva man brukte forrige måned (og aknskje hva man har budsjettert å bruke?). Det å trykke seg inn på kategoriene og se transaksjoner og eventuelt endre kategorien til transaksjonene hadde vært veldig kjekt.
Jeg kunne tenkt meg muligheten til å enten introdusere flere kategorier eller ha sub-kategorier. Jeg liker for eksempel å ha overblikk på hvor mye jeg har "investert" i elektronikk den siste måneden... :)
Ellers tenker jeg at man kunne ha muligheten til å vise disse tallene i forhold til inntekt, slik at man vet hvor mye man brenner av sparing eller hvor mye man potensielt kan sette av til sparing hver måned?
Jeg synes den med tekst inneholder for mye informasjon for en oversikt.
Når det gjelder bruk i forhold til forrige måned er det mest relevant for totalsummen den måneden. Å vise det på hver enkelt kategori synes jeg blir information overflow. Kan gjerne vises når man trykker på en kategori for å se flere detaljer, men i en oversikt forstyrrer det.. Er mange kategorier som har ujevnt utlegg gjennom året, for dem er det ikke noe verdi i den infoen..
Jeg liker for så vidt det visuelle med søyler. Men jeg håper det kommer mulighet for budget på enkelte kategorier etter hvert, og da ville jeg nok reservert søyler/annen visuell fremstilling til det. Istedenfor å bruke dem nå og så måtte endre betydning senere.
Når det gjelder antall kategorier så synes jeg dere er inne på helt riktig spor! Begynne med få, men kanskje mulig å legge til egne senere. Har prøvd både med mange valg og færre (som dette), og selv jeg som liker kontroll og systemer blei etter hvert lei av for mange kategorier. Når en kategori er for presis, er det oftere man føler at utlegg ikke passer inn. Bedre å begrense til generelle områder som rymmer mer fordi det ikke er så presist..
Likevel synes jeg det er rom for å tweake noe på kategoriene. F eks liker jeg å skille på mat du kjøper i butikk fra restaurant besøk. Fordi en er nødvendig og den andre unner du deg. Bil blir for presist for folk i byen. Den vill jeg samlet under transport og heller skilt ut reise, fordi det også er noe du unner deg/sparer til, og ikke hører sammen med hverdags-transport.
Bare å begynne med TestFlight igjen hvis dere vill vi skal teste noen versjoner før dere ruller ut! 😊
Burde kanskje ta flere med i Testflight igjen - skal høre med ios-guttene ;)
Gode tanker fra alle! mange av de samme jeg selv har vert opptatt av. Især det med søjlerne og bruke dem senere i en budsjett modus gir mere mening enn å sette dett opp i første versjon hvor meningen er litt dårlig. Men kult vi alle tenker samme baner her 👍
Kategorierne er allerde avgjort, og gjort en stor jobb her, men vet teamet der på mulighet for selv å opprette nye med tiden. Se listen over kategorier her; https://www.figma.com/file/VbTp5hYBdXpjVJLNZ5TT5J/Categories?node-id=0%3A1 og kom gjerne med kommentarer på ikoner og annet 🙏
Syns dette ser veldig bra ut. jeg ville forslått å brukt snitt av tidligere måned for forbruksoversikt ikke bare sist måned.
Å kunne velge hvilken kategori faktura skal tilhøre vil være vesentlig for meg. Gjerne også med splitt mulighet skal at en kredittkort regning kan deles på flere kategorier.
Altså mulighet for at dele 1 000 kr. kredittkort regning ut på 3 kategorier?
Ja stemmer, slik at om man har et kredittkort som brukes til mat og annet, kan man splitte denne slik at alt som var til mat den måneden legges til mat kategorien, og klær til en annen.
Dette ville vært svært nyttig ja! Jeg innser at det er et litt smalt featureønske, men om man har en kredittkortregning med et par større transaksjoner som fordeler seg på ulike kategorier, vil det gi ganske store feilutslag i statistikken om dette føres på én kategori.
Dere kan få teste en liten prototype her https://www.useberry.com/usertest/JHCWXqRR/
:)
Hei! Her kom jeg på litt i seineste laget – som vanlig. Kan jeg lage mine egne kategorier hvis jeg ikke syns dere løser det godt nok?
Jeg er også gira på å kunne sette lønn til lønn som periode, ikke nødvendigvis måned til måned.