Når vi spør dere har mange etterspurt mulighet for å spare i Bulder Bank (og mange andre ting vi jobber med akkurat nå). Men hva er vittigst for deg når du sparer? For enkelthetens skyld holder vi aksjer og fond uten for denne gangen.
Nedenfor er lenke til en prototype. Gå igjennom og kom gjerne med innspill til forbedringer i tråden nedenfor.
https://www.useberry.com/usertest/4BOWwsRr/ (LENKEN ER LUKKET)
Dette er min sparing
Hei @Christoffer Engström
Hva er høy rente for deg på sparekonto? Å tilby lave boliglånsrente som Bulder henger ofte sammen med lave innskuddsrenter (for å være lønnsom) - derfor jeg er litt interessert :)
Noen spesielle fond (pakker, sparerobot?)
I dag har jeg 1,55% på sparekontoen. Men har vurdert flytte til en bank som hadde nærmere 2%. Men regner med at disse rentene også vill justeres ned etterhvert.
Fonder har jeg valgt ut 6 fonder fordelt på noen trygge, noen på marked jeg har tro på og noen på områder jeg heier på. =) Typisk klima og etiske. Så der har jeg satt opp at det kjøpes automatisk hver måned.
Jeg er ikke så fan av microsparing hvor du avrunder opp hver gang du bruker kortet. Det oppfordrer til at jo mer du spanderer, jo mer sparer du. Det er sikkert bra for banken at du bruker kortet mye, men er jo helt bakvent for sluttbruker!
Mye mer tilhenger av Revoluts feature. Hvis du klart holde deg under budget en måned, får du mulighet å spare pengene du ikke brukte.
Si at du har satt opp budget på 5 000 kr og jeg brukte 4 500 kr i mars, da blir jeg spurt om å spare 500 kr til sparekontoen.
Da blir det å minske/tenke på forbruket motivasjonen, som er den beste måten å spare på!
Det viktigste for meg når jeg sparer er at jeg har god oversikt, god avkastning og flere valgmuligheter. Jeg har fordelt sparingen min slik:
Takk for innspill - dessverre bare 2 ut av 37, der har vert inne på lenken, der har valgt å gi oss feedback. Vi håper der er flere med neste gang ellers må formen endres, så man først må svare på spørsmål og etterpå ser en prototype. Noen tanker her?
/Nico
Jeg henger ikke på community-et til vanlig, og får heller ikke e-postnotifikasjoner – har valgt bort det fordi jeg får så insane mye e-post som oppleves som spammete (ikke nødvendigvis fra dere, men verden er stor). Kanskje dere kan nå meg på andre steder, f.eks. Facebook eller Insta? Bruk kontoene deres til å trigge brukere?
God ide! Vi kommer til å pushe litt mere i fremtiden. Der vil noen sikkert hoppe fra mens andre vil hjelpe oss videre med å utvikle de riktige features til Bulder Bank.
Prøvde prototyp linken men den virker ikke, mulig den er gått ut på dato nå :)
Min kontant sparing tenker jeg på som buffer sparing og startet med det i fjor og har delt opp i to:
En del på en høyrente konto som er på minimum en månedslønn, og det prioriterte jeg å få på plass i begynnelsen av året. Nå når den har en måned fortsetter jeg å spare en liten del av den månedelige sparingen til den kontoen til nådd tre lønninger. Siden jeg ser på dette som langsiktig sparing (håper katastrofer ikke skjer) vil jeg ha så høy rente som mulig. Bruker i dag Santander som gir 1.95 nå.
Så har jeg en 'første linje buffer' på 15000 på Bulder extra kontoen, her bruker jeg av hvis trenger i løpet av måneden men 'betaler tilbake' ved lønning som om var et kredittkort. Her kunne den auto overføring funksjonen eg tror Bulder kommer med vært kult, men appen har jo grei overførings funksjons som er :) Her er tilgjengelighet på sekundet viktigere enn rente. Muligens jeg øker til en lønning her på sikt men ikke mer, er ikke her langsiktig sparing skjer.
Sparer litt agresivt (for meg å være historisk, pensjons alder truer om 10/15 år) så totalt sparer jeg 10000 i måneden, nå når bufferene er på plass går det meste i aksje og obligasjons fond og litt i enkelt aksjer for moro. Her bruker jeg Nordnett, tenker ikke på Bulder som en fremtidig investerings bank, men overask meg gjerne med å bli en aktør på linje med Nordnett, SBanken og Pareto :) Men en sparekonto på 2% kanskje? Da grøfter eg Santander :) Viktigste er at Bulder blir den skarpeste bruksbank i lomma, på god vei der!
Hei @Arne Halvorsen
Ja lenken er lukket - men 1000 takk for dine kommentarer her - mye bra å tenke over der! 💰
Bulder Bank skal være bra en bra bruksbank og bra boliglån - så helt enig med deg der! Veldig høye renter på sparekonto er nesten bare forbrukslånsbanker som kan tilby (fordi de tjener mye på de høye renter på forbrukslån 10-30 %).
For min del ville jeg prioritert en sparekonto med litt høyere rente en vanlig, da gjerne med en god muligheter for faste trekk osv. Typisk den buffer kontoen på 1-3 månedslønner. Typisk penger som er greit å ha i samme bank som resten slik at man kan få tak i dem på timen. Større buffer og sparing har jeg i typisk forbruksbanker og ser ikke for meg at det blir der man kan konkurere.
Hei! Sorry at jeg ikke rakk prototypen. Jeg bruker app-økosystemer til all sparing utenfor den umiddelbare buffer-sparingen. Bruker Dreams til spesifikk sparing, dvs klare mål med en klar horisont, og Kron og andre fond til «ordentlig» sparing. Jo smudere dere gjør den opplevelsen for meg, desto bedre.
Buffersparing gjør jeg på vanlig konto, det kunne godt ha vært en sånn god gammeldags sparekonto med 12 gebyrfire uttak i året osv., men det er ikke egentlig viktig. Jeg bruker Bulder fordi jeg tror på at dere kommer til å pushe dagligbank-markedet og jeg vil ha en god, rendyrket mobilopplevelse med daglig bank. Sånn sett ville jeg satt stor pris på om dere kunne hooka dere på Apple Pay i stedet for å bruke tid på spareprodukter. Det er et lynraskt, dynamisk økosystem som har verdi for meg, ikke "alt på ett sted"
Litt på siden: skulle gjerne hatt integrasjon mot Spiir (men det står vel kanskje ikke på deres kappe) eller andre gode verktøy for personlig budsjettering og regnskap.
Helt enig at Apple Pay har høyere prioritering enn sparing!
Nå som faste betalinger er på plass har jeg Apple Pay på toppen av min ønskeliste..
Støtter veldig denne, både Apple pay og Spiir. Spiir er det vel Spiir selv som må utvikle grensesnitt for så der får bare mange av oss be om. Genial app når man har flere banker.
Fjern lenken, da, hvis prototypen er lukket. Dette ligger jo som øverste sak på community og med "Pulisert nylig" (mye bedre å bare vise dato og klokkeslett, men det er en annen sak).
Viktigste er innskuddsrenten. Deretter at det er enkelt å se saldo og sette inn og ta ut penger.